Selasa, 12 Oktober 2010

BERCINTA SEBELUM KAHWIN

 



Cinta adalah fitrah (komponCinta adalah fitrah (komponen kejadian manusia). Firman Allah,"Fitrah Allah yang telah menciptakan manusia menurut fitrah itu. Tidak ada perubahan pada fitrah itu." (Ar-Rum : 30)







Imam Ibn Qayyim menjelaskan cinta adalah fenomena universal dan ia memberi kesan yang mendalam kepada jiwa manusia hinggakan dalam sastera Arab menghasilkan lebih dari 60 istilah cinta. Dunia Melayu pun apa kurangnya.


Syaikh Abdullah Nasih Ulwan berpendapat bahawa Islam mengiktiraf cinta yang bersemi pada setiap individu dan Islam telah menggariskan tiga tahap cinta:


1. Cinta agung : cinta kepada Allah, Rasul dan Islam serta berjihad membuktikannya.


2. Cinta pertengahan : cintakan sesama manusia: ibubapa, anak-isteri, kaum kerabat dan sahabat handai.


3. Cinta bawahan : menyintai sesuatu melebihi cinta kepada Allah, Rasul dan Islam.


Pengerusi Fatwa al-Azhar, Syaikh Atiyyah Saqr menjelaskan cinta adalah suci, cinta dalam bentuk apapun dibolehkan oleh syarak asalkan tidak dikotori dengan niat dan aksi kotor; ia mestilah tidak bercanggah dengn hukum-hukum syara' dan diiringi dengan cinta yang diredhai oleh Allah.


Cinta sejati boleh dibina sebelum berkahwin asalkan cinta yang direstui agama, dilahir dan dipupuk melalui saluran agama. Islam tidak menentang cinta kerana cintalah asas dalam ibadah antara hamba dengan Penciptanya; manakala cinta jugalah asas kepada pembentukan sebuah keluarga Islam yang harmonis.


Cinta yang dibenteras oleh Islam ialah cinta yang dicemari oleh maksiat dan menuruti hawa nafsu; manakala mereka yang memupuk cinta tapi tetap berpegang kepada ajaran Allah dan mengikuti saluran syarak adalah diharuskan oleh syarak dan seterusnya memadu cinta melalui jalan pernikahan yang sah dan halal.


(Ruj : Syaikh (Prof) Abdullah Nasih Ulwan, Islam wal Hubb (Islam dan Cinta); Syaikh Atiyyah Saqr, Islam wa Musykilatul Hayah (Islam dan permasalahan Hidup); Ibn Qayyim al-Jauziah, Raudhah al-muhibbin wa Nuzhah al-Musytaqin (Taman orang-orang bercinta dan kerinduan)en kejadian manusia). Firman Allah,"Fitrah Allah yang telah menciptakan manusia menurut fitrah itu. Tidak ada perubahan pada fitrah itu." (Ar-Rum : 30)

Imam Ibn Qayyim menjelaskan cinta adalah fenomena universal dan ia memberi kesan yang mendalam kepada jiwa manusia hinggakan dalam sastera Arab menghasilkan lebih dari 60 istilah cinta. Dunia Melayu pun apa kurangnya.

Syaikh Abdullah Nasih Ulwan berpendapat bahawa Islam mengiktiraf cinta yang bersemi pada setiap individu dan Islam telah menggariskan tiga tahap cinta:

1. Cinta agung : cinta kepada Allah, Rasul dan Islam serta berjihad membuktikannya.

2. Cinta pertengahan : cintakan sesama manusia: ibubapa, anak-isteri, kaum kerabat dan sahabat handai.

3. Cinta bawahan : menyintai sesuatu melebihi cinta kepada Allah, Rasul dan Islam.

Pengerusi Fatwa al-Azhar, Syaikh Atiyyah Saqr menjelaskan cinta adalah suci, cinta dalam bentuk apapun dibolehkan oleh syarak asalkan tidak dikotori dengan niat dan aksi kotor; ia mestilah tidak bercanggah dengn hukum-hukum syara' dan diiringi dengan cinta yang diredhai oleh Allah.

Cinta sejati boleh dibina sebelum berkahwin asalkan cinta yang direstui agama, dilahir dan dipupuk melalui saluran agama. Islam tidak menentang cinta kerana cintalah asas dalam ibadah antara hamba dengan Penciptanya; manakala cinta jugalah asas kepada pembentukan sebuah keluarga Islam yang harmonis.

Cinta yang dibenteras oleh Islam ialah cinta yang dicemari oleh maksiat dan menuruti hawa nafsu; manakala mereka yang memupuk cinta tapi tetap berpegang kepada ajaran Allah dan mengikuti saluran syarak adalah diharuskan oleh syarak dan seterusnya memadu cinta melalui jalan pernikahan yang sah dan halal.

(Ruj : Syaikh (Prof) Abdullah Nasih Ulwan, Islam wal Hubb (Islam dan Cinta); Syaikh Atiyyah Saqr, Islam wa Musykilatul Hayah (Islam dan permasalahan Hidup); Ibn Qayyim al-Jauziah, Raudhah al-muhibbin wa Nuzhah al-Musytaqin (Taman orang-orang bercinta dan kerinduan)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan