Sabtu, 30 Oktober 2010

IKTIBAR DARI AL-QURAN

" Maka masing-masing (mereka itu) Kami AZAB kerana dosa-dosa , diantara mereka ada yang kami timpakan kepadanya HUJAN BATU DAN KERIKIL, ada yang ditimpa SUARA KERAS YANG MENGGUNTUR , ada yang kami BENAMKAN KEDALAM BUMI , dan ada pula yang kami TENGGELAMKAN. Allah sama sekali tidak hendak menzalimi mereka  , akan tetapi merekalah yang MENZALIMI DIRI MEREKA SENDIRI."
~ Angkabut : 40~


" diantara mereka ada yang kami timpakan kepadanya HUJAN BATU DAN KERIKIL"
( Azab keatas kaum Aad.Angin didatangkan kencang dan sangat dingin , sambil membawa debu yg tebal.Mereka semua diterbangkan angin ,kemudian ditimbun oleh debu , dan benda yang bterbanagn memotong leher mereka , lalu berpisahlah kepala dengan badan.)


" ada yang ditimpa SUARA KERAS YANG MENGGUNTUR "
(Azab keatas kaum Thamud umat nabi Soleh. Mereka memungkiri janji , membubuh unta dan komplot membunug Nabi Allah Soleh.Setelah makan unta , mereka ditimpa penyakit hebat.Hari pertama muka kuning ,Hari kedua muka merah.Hari ketiga muka jadi hitam.Pada hari ketiga kedengaran pekikan yg sangat kuat , boleh memecahkan gegendang telinga , lalu darah naik kekepala , dan ranap..matilah semua. )


" ada yang kami BENAMKAN KEDALAM BUMI "
(Azab keatas Qarun yang sombong dengan kekayaannya)

)

"dan ada pula yang kami TENGGELAMKAN"
(Azab Fir'aun dan Haman yang tenggelam dalam lautan Qulzum setelah laut bertaut semula sesampainya Nabi mUsa kedaratan) 

"Allah sama sekali tidak hendak menzalimi mereka  , akan tetapi merekalah yang MENZALIMI DIRI MEREKA SENDIRI."
(Allah bukan ingin menganiaya mereka, kerana Allah tida kepentingan untuk menganiaya mereka.Hukum yang Allah jatuhkan adalah semata-mata keadilan.

Sesungguhnya mereka telahpun diberikan peringatan terlebih dahulu sebelum ditimpakan azab melalui Rasul2 mereka.

Jika yang bersalah tidak dihukum kerana kasihan , apalah ertinya kebajikan yang dibuat oleh hambanya yang taat? 

(Sumber dari Tafsir Al-Azhar oleh Prof.Dr.HAMKA)

CONTOH - CONTOH KISAH DARI A- QURAN  AMAT BANYAK UNTUK DIRENUNGKAN DAN DIAMBIL IKTIBAR..NAMUN RAMAI YANG HANYA  BACA AL-QURAN..TETAPI ISINYA DIABAIKAN...SEHINGGAKAN BALA BENCANA DAH DEPAN MATA PUN KITA MASIH LEKA....WALLAHU A'LAM......AMPUNI KAMI YA RABBI..


Nolida Ahmad
31 okt.2010

Tiada ulasan:

Catat Ulasan