Khamis, 24 Jun 2010

BANYAK BERTANYA

Seorang lelaki dikenali sebagai seorang yang amat suka bertanya dan mempersoalkan sesuatu.mungkin

dia merasakan itu hanya sekadar untuk suka-suka atau "saja-saja".Namun tnpa disedar i sikapnya itu

menimbulkan masalah dalam kalangan penduduk setempat.Dan lebih berbahaya lagi apabila soalan-

soalannya menyentuh soal2 keimanan.

Satu hari dia bertanya kepada kawan2nya," kau rasa betulke neraka tu tempat seksa yang paling 

dahsyat"

"memang dahsyat. Sangat2 panas. Api neraka berganda2 lebih panas dari api dunia.Kenapa kau 

tanyakan begitu?".

" syaitan itu dibuat dari apa?"

" Eh tentulah dari api"

" Neraka pula"

" Neraka pun dari api"

" Itulah pesoalannya.Syaitan akan dimasukkan ke neraka.Dia daipada api, neraka juga daripada

api...Kalau demikian apalah sakitnya,apalah seksanya," Simpul lelaki itu sambil mencemik.

" Apakata kita jumpa tok imam untuk mendapat penjelasan," cadang seorang daripada mereka.
Opsyen Catatan
" Aku rasa Tok Imam pun tak akan dapat menjawabnya," kata pemuda itu.

Mereka berjumpa Tok Imam dan mengajukan soalan itu.Tok Imam terus membaling sehingga muka dan

badan pemuda itu bengkak-benkak.Tidak tahan dia pun lari.

"jangan lari, janagn lari."

" inikah sikap Tok Imam? saya bertanya soalan, sebaliknya dibaling dengan ketul tanah!?

" Itulah jawapan saya.Saya membaling kamu dengan tanah,sepatutnya tak sakit.Kamu diciptakan dari 

tanah dan saya baling kamu dengan tanah,apalah sakitnya..."

" Oh sakit tuan.Habis badan saya bengkak-bengkak..."

" Itulah yang akan dialami oleh syaitan didalam api neraka nanti!!"

"ya, ya.Saya faham. Jangan baling lagi."

PENGAJARAN: SEKALI-SEKALA ORANG YANG DEGIL PERLU DIAJAR DENGAN CARA KERAS DAN TEGAS.kEKADANG JAWAPAN DALAM BENTUK TINDAKAN...WALAUPUN ADA MASANYA SANGAT PAHIT TETAPI ITU LEBIH BERKESAN.

~ Petikan dari majalah Solusi ~

2 ulasan:

  1. betul dan sangat setuju.. sesungguhnya Allah maha mengetahui apa yang tidak diketahui oleh hambanya..

    BalasPadam