Isnin, 19 Mac 2012

Lepas makan tak bagus buat benda-benda ni semua...

Walaupun makanan adalah keperluan utama tetapi pengambilannya tidaklah boleh sewenang-wenangnya. Selepas makan juga punyai peraturan dan adab-adabnya...bukan untuk menyusahkan, tapi untuk kebaikan kita juga.

Antara perkara yang dilarang selepas makan ialah:


Jangan merokok selepas makan.

Menghisap sebatang rokok selepas makan bersamaan menghisap 10 batang rokok. Ini bermakna peluang untuk perokok mendapat kanser adalah tinggi. Alahhh..!!! apa faedahnya merokok pun...macam JIN!!...mengasap je kejanya...(maaf la ye...gurau). Apa-apapun kepada sang perokok, berusahalah berhenti ye......tak kira le harus ke, haram ke...yang penting dia tidak baik untuk kesihatan anda.



Jangan makan buah-buahan selepas makan.

Makan buah-buahan selepas makan akan menyebabkan perut anda kembung (banyak angin) . Seelok-eloknya makanlah buah-buahan dulu sebelum anda makan makanan berat seperti nasi. Inilah yang diajar oleh Rasulullah s.a.w.


Jangan minum teh selepas makan.

Daun teh mengandungi kandungan asid. Asid akan menyebabkan kandungan protein dalam makanan anda sukar untuk dihadam. Paling elok, minum selepas sejam kita makan.....biasa kat kedai makan yang sampai dulu ialah air....tu yang penuh perut dengan air je...tak elok juga tu...nanti kenyang air sebelum makan yang sepatutnya.

Jangan mandi selepas makan.

Mandi selepas makan akan menyebabkan peningkatan pengaliran darah ke tangan, kaki dan anggota badan yang lain. Maka pengaliran darah di bahagian perut akan berkurangan sekaligus akan melemahkan sistem pencernaan di dalam perut anda. Ada pulak pendapat yang mengatakan mandi selepas makan , perut akan mudah BUNCIT!!.sila cari sumber yg sahih jika nak tau lebih lanjut.

Jangan tidur selepas makan.

Tidur selepas makan adalah tabiat yang tidak baik (seperti ular sawa) ia juga menyebabkan penghadaman yang kurang berkesan di dalam perut. Selain itu, tidur selepas makan menyebabkan anda mudah mendapat gastrik dan jangkitan pada usus. Orang yang makan selepas tidur biasa dikaitkan dengan orang yanga MALAS!!...Allahua'lam

Rasulullah SAW pernah menggambarkan di dalam hadis baginda kedudukan orang yang sihat antaranya, sesiapa yang mempunyai pencarian yang cukup (rezeki yang banyak) dan mempunyai tahap kesihatan yang baik seolah-olah seseorang itu merasakan dunia ini dia yang punya. (riwayat Tirmizi)

Semoga bermanfaat buat kita semua.

Ruj: Malaysia Ria dan diedit semula.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan