Khamis, 22 Mac 2012

SALAHUDDIN AL-AYYUBI


Alangkah indahnya Islam jika semua pemimpin sperti yang dilakukan oleh baginda Salahuddin Al Alayyubi. Namun, begitulah taqdir Allah. Yang terpilih dan baik itu tidak ramai.Beruntunglah yang sdikit itu. Dan berusaha menjadi insan yang terpilih.

Insan terpilih yang ingin ditampilkan disini, bukanlah para sahabat baginda tetapi seorang insan yang langsung tak pernah berjumpa dengan baginda Nabi s.a.w. Keyakinannya  dan tindakan beliau amat luar biasa demi kecintaannya kepada Agama (Islam) Siapa yang tak kenal Salahuddin Al Ayyubi, jika sememangnya mereka adalah insan yang sungguh ingin memperbaiki diri dalam kepimpinan.



Antara kisah yang ingin dipaparkan disini hanyalah salah satu kisah yang menggambarkan keindahan keperibadian Salahuddin Al Ayyubi


Pada satu hari , ketika sultan Salahuddin berjalan-jalan di Baitul Muqaddis beliau telah berjumpa dengan seorang lelaki tua Nasrani ( keristian). 

Lalu lelaki tua tersebut bertanya kepada beliau:
“Wahai pahlawan agung! Sesungguhnya tuan telah Berjaya mengalahkan musuh-musuh tuan. Tetapi mengapakah tuan tidak membalas seperti tindakan yang dikenakan keatas tentera-tentera tuan?”

Jawab Salahuddin: “Wahai orang tua! Agama kami melarang menyiksa manusia. Bahkan hati kecil sayapun melarang melakukan pembalasan yang luas batas perikemanusiaan seperti pernah melakukan pembalasan yang luar batas perikemanusiaan seperti yang pernah mereka lakukan”

Orang tua itu berkata lagi: ”Apakah agama tuan melarang melakukan pembalasan terhadap orang yang memulakan pemusuhan dan menyiksa kaum tuan?”

Jawab Salahuddin seterusnya : “Memang benar! Agama yang saya anuti ini melarang perbuatan kaum, seperti yang dilakukan oleh musuh-musuh kami.”

Tambah beliau: “ Islam menyuruh kami menepati janji memaafkan keslahan orang lain dan melupakan kekejaman pihak musuh ketika mereka berkuasa.”

Orang tua itu berkata lagi: “Alangkah indahnya agama tuan! Saya sangat ingin agar sisa-sisa hidup saya ini dapat menikmati kehidupan bahagia”. “ Apakah yang patut saya lakukan untuk memeluk agama tuan yang mulia ini?”

Jawab Salahudin seterusnya: “ Mempercayai bahawa Allah itu Maha Esa dan Muhammad itu Rasulnya. Kemudian kerjakan apa yang Allah perintahkan dan tinggalkan apa yang dilarangnya.”

Setelah itu lelaki itu mengucap dua kalimah syahadah  tanpa berbelah bagi dan menoleh lagi.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan